KÖZHASZNÚ ALAPÍTVÁNY
ALAPÍTÓ OKIRATA
Alulírott Kádárné Varga Szabina Klára alapító a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. tv. (Ptk.) 74/A-F. §-aiban, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. törvényben (Khszt.) foglaltak alapján tartós közérdekű célra nyílt Alapítvány létrehozását határozom el az alábbiak szerint:
I.
ALAPÍTVÁNY ALAPÍTÓJA, NEVE, SZÉKHELYE
1.) Az Alapító neve: Kádárné Varga Szabina Klára
Születési neve: Varga Szabina Klára
Anyja neve: Erdei Klára
Születési helye, ideje: Makó, 1974. június 19.
Lakcíme: 6900 Makó, Szilágyi Dezső u. 30.
2.) Az Alapítvány neve: Kölyökkuckó Alapítvány a Fejlődő Gyermekekért Közhasznú Alapítvány
3.) Az Alapítvány rövidített neve: Kölyökkuckó Alapítvány
4.) Az Alapítvány székhelye: 6900 Makó Szilágyi Dezső u. 19., levelezési címe: 6900 Makó, Szilágyi Dezső u. 30.
5.) Az Alapítvány jogállása: Az alapítvány jogi személy. A Khszt.-ben foglaltak szerinti közhasznú szervezet.
6.) Az alapítvány működésének időtartama: Az Alapítvány határozatlan időre jön létre.
7.) Az Alapítvány működési területe: Magyar Köztársaság területe, különösen Csongrád megye, Makó város
8.) Az Alapítvány közhasznú szervezetként végzi tevékenységét.
9.) Az Alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt, illetve azoktól támogatást nem kap, továbbá országgyűlési képviselői, valamint megyei, fővárosi önkormányzati választáson jelöltet nem állít, és nem támogat.
10.) Az Alapítvány jellege: nyílt.
II. AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJA
1.) Az Alapítvány célja a gyermekek oktatásának, képességfejlesztésének, ismeretterjesztésének támogatása, az esélyegyenlőség megteremtésének érdekében a kirekesztett és hátrányos helyzetű gyermekek segítése. További célkitűzése a gyermekek sport- és szabadidős tevékenységének, táboroztatásának támogatása, programok, rendezvények szervezése.
2.) Céljai megvalósítása érdekében az Alapítvány a következő tevékenységeket végzi:
2.1.) gyermek- és ifjúságvédelmi programok szervezése, gyermekek és fiatalok iskolán kívüli nevelésének, művelődésének szervezése, támogatása, gyermekek egészséges fejlődésének elősegítése;
2.2.) kulturális programok, sport- és szabadidős tevékenységek, rendezvények szervezése;
2.3.) táborok szervezése, lebonyolítása;
2.4.) az Alapítvány céljaival összefüggő előadások, programok szervezése, kiadványok, információ-hordozók előállítása.
Az Alapítvány lehetőségeihez mérten tevékenyen kapcsolódik a közhasznú tevékenységi körébe illőkezdeményezésekhez, programokhoz és akciókhoz.
3.) Fenti célok elérése érdekében az Alapítvány által végzendő közhasznú tevékenységek a Khszt. 26. § c) pontja alapján:
3.1.) egészségmegőrzés, betegségmegelőzés, (Khszt. 26. § c) pont 1. alpont)
3.2.) nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés, (Khszt. 26. § c) pont 4. alpont)
3.3.) kulturális tevékenység, (Khszt. 26. § c) pont 5. alpont)
3.4.) gyermek- és ifjúságvédelem, gyermek- és ifjúsági érdekképviselet, (Khszt. 26. § c) pont 10. alpont)
3.5.) hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése, (Khszt. 26. § c) pont 11. alpont)
3.6.) sport (Khszt. 26. § c) pont 14. alpont).
4.) Az Alapítvány támogat minden olyan kezdeményezést, melynek céljai összhangban vannak az Alapítvány céljaival.
III.
AZ ALAPÍTVÁNY CÉLJÁRA RENDELT VAGYON ÉS FELHASZNÁLÁSÁNAK MÓDJA
1.) Az Alapítvány induló vagyona az Alapító által rendelkezésre bocsátott összesen 100.000,-Ft, azaz százezer forint készpénz; mely összeget az Alapító ezen alapító okirat aláírásától számított 8 napon belül a Raiffeisen Bank Zrt. Makói Fiókjánál (6900 Makó Széchenyi tér 9-11.) megnyitott számlán helyez el. Az Alapítvány induló vagyonát képezi az Alapító által az Alapítvány rendelkezésére bocsátott személyi számítógép (típusa: Pentium 4) 90.000,- Ft, azaz kilencvenezer forint értékben, digitális fényképezőgép (típusa: Fujifilm FinePixA345, gyári száma: 5TL99057) 45.000,- Ft, azaz negyvenötezer forint értékben és egy fából készült játszótér (elemei: 1 db csúszda, 1 db egyszemélyes hinta, 1 db tányér hinta, 1 db kisház, 1 db kötél-mászóka, gyártási éve: 2011.) 105.000,- Ft, azaz százötezer forint értékben.
2.) Az Alapító a törzsvagyont nem különíti el, az Alapítvány teljes vagyona, valamint ezen vagyon hozadékai az Alapítvány céljainak megvalósítását szolgálják. Az Alapítvány vagyonának legfeljebb 10 %-a fordítható működésre, 5 %-a vállalkozásra, a fennmaradó vagyon a célok megvalósítását szolgálja.
3.) Az esetleges külföldi támogatásoknak valutában történő kezelésére külön devizaszámlát nyit és az azon lévő, illetve oda befolyó összeget devizában is felhasználhatja.
4.) Az Alapítvány támogatásként pénzbeli, dologi és természetbeli támogatásokat, valamint ingyenes szolgáltatást is elfogadhat, elfogadásáról a Kuratórium dönt.
5.) Az Alapítvány váltót, illetve más hitelviszonyt megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.
6.) Az Alapítvány befektetési tevékenységet nem végez.
7.) Az Alapítvány támogatást egyéni kérelmek vagy pályázatok alapján nyújthat. A támogatott személyek vagy szervezetek tevékenysége az alapítványi célokhoz kapcsolódik, azok megvalósítását segíti.
8) Az Alapítvány bármely cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti. A pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van (színlelt pályázat). Színlelt pályázat a cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.
9.) Az Alapítvány az alapítványi célok mind hatékonyabb megvalósítása érdekében fő- és mellékállású munkavállalót is foglalkoztathat.
10.) Az Alapítvány vállalkozói tevékenységet is folytathat, amely azonban nem lehet az Alapítvány főtevékenysége. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez. Az Alapítvány vállalkozási tevékenysége során elért eredménye nem osztható fel, csakis az Alapítvány céljainak megvalósítására fordítható.
11.) Az Alapítvány gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt az Alapítványi célokban megfogalmazott tevékenységekre használja fel.
12.) Az Alapítvány bevételeit, gazdálkodása során elért eredményét a céljainak elérésére fordítja.
13.) Az Alapítvány éves bevétele várhatóan nem haladja meg az Ötmillió forintot, ezért az Alapító elkülönült felügyelőszervet nem hoz létre. Amennyiben az Alapítvány éves bevétele meghaladja az ötmillió forintot, a Khszt. 10. § (1) bekezdése alapján az Alapító a vezető szervtől elkülönült felügyeleti szervet köteles létrehozni.
14.) Az Alapítvány köteles - az éves beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg – közhasznúsági jelentést készíteni. A közhasznúsági jelentés elfogadása a Kuratórium kizárólagos hatáskörébe tartozik.
A közhasznúsági jelentés tartalmazza (Khszt. 19. § (3) bekezdés):
a) a számviteli beszámolót;
b) a költségvetési támogatás felhasználását;
c) a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatását;
d) cél szerinti juttatások kimutatását;
e) a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét;
f) a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét, illetve összegét;
g) közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót.
Az Alapítvány éves beszámolójának jóváhagyása - a közhasznúsági jelentés elfogadásával egyidejűleg - legkésőbb a tárgyévet követő év május 31. napjáig a Kuratórium kétharmados döntése alapján történik.
Az Alapítvány köteles a közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő évben, legkésőbb június 30-áig saját honlapján közzétenni.
15.) Az Alapítvány gazdálkodása, a közcélú adománygyűjtés, nyilvántartásainak vezetése és beszámolási kötelezettségeinek teljesítése során megtartja a közhasznú szervezetekre előírt rendelkezéseket.
16.) Az Alapítvány nyilvántartásaira egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.
IV.
CSATLAKOZÁS AZ ALAPÍTVÁNYHOZ
Az alapítvány nyílt, ahhoz bel-és külföldi természetes személyek, jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek pénzzel, természetbeni ingó vagy ingatlan dologgal, vagyonértékű joggal vagy tevékenységgel hozzájárulhatnak, vagyon rendelésével csatlakozhatnak.
A csatlakozási kérelmeket és a feltételekhez rendelt adomány elfogadását a kuratórium bírálja el.
A csatlakozás elfogadásával a csatlakozók nem válnak alapítóvá, tehát alapítói jogok gyakorlására feljogosított személlyé.
Az alapítvány kuratóriuma csak abban az esetben fogadhatja el a csatlakozási nyilatkozatot, ha a csatlakozó nyilatkozik arról, hogy az alapítvány céljait elfogadja és az alapítványt pénzben vagy egyéb módon támogatja.
V.
AZ ALAPÍTVÁNY SZERVEZETE, KÉPVISELETE ÉS MŰKÖDÉSE
1.) Az Alapítvány kezelő szerve a Kuratórium, melynek létszáma három fő. Az Alapítvány céljainak megvalósításáról, az alapítványi vagyon kezeléséről és a céloknak megfelelő felhasználásáról, valamint a vagyonnal kapcsolatos gazdasági kérdések rendezéséről a Kuratórium gondoskodik.
2.) Az Alapítvány Kuratóriumának tagjai az elnök, a titkár és a Kuratórium tagja. A Kuratórium tagjait az Alapító kéri fel és bízza meg. A Kuratórium tagjainak megbízatása határozatlan időre szól, a megbízás visszavonására indokolt esetben kerülhet sor. A Kuratórium tagjai tiszteletdíjban nem részesülnek.
3.) A Kuratórium elnöke: Fazekas Istvánné
Születési neve: Szabó Katalin
Anyja neve: Elek Etelka
Születési helye, ideje: Makó, 1963.06.30.
Lakcíme: Makó, Járandó 10/5.
aki az Alapítvány képviselője.
Az elnök feladatai:
a) összehívja, vezeti a Kuratórium üléseit;
b) előterjeszti a Kuratóriumhoz beérkezett pályázatokat, javaslatokat, jelöléseket;
c) ellenőrzi a Kuratórium döntésének végrehajtását, az Alapítvány működését;
d) a titkárral irányítja az Alapítvány vállalkozását;
e) nyilvánosság előtt képviseli az Alapítványt;
f) az Alapítvány bankszámlája felett a titkárral, a tiktár akadályoztatása esetén a Kuratórium tagjával együtt rendelkezik;
g) ellátja és szervezi a Kuratóriumi ülések között az alapítvánnyal kapcsolatos feladatokat;
h) gyakorolja a munkáltatói jogokat
4.) A Kuratórium titkára: Mészárosné Csikota Szilvia
Születési neve: Csikota Szilvia
Anyja neve: Vancsó Mária
Születési helye, ideje: Makó, 1972.06.29.
Lakcím: Makó, Bocskai u. 1/b
A titkár feladatai:
a) az elnökkel irányítja az Alapítvány vállalkozását;
b) az Alapítvány bankszámlája felett az elnökkel, az elnök akadályoztatása esetén a Kuratórium tagjával együtt rendelkezik;
c) ellátja és szervezi a Kuratóriumi ülések között az alapítvánnyal kapcsolatos gazdasági feladatokat;
d) kezeli a hivatalos iratokat, jegyzőkönyveket, vezeti a Határozatok Könyvét
e) elkészíti az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést.
5.) A Kuratórium tagja: Kádár Józsefné
Születési neve: Ratkai Mária
Anyja neve: Kuli Mária
Születési helye, ideje: Makó, 1946.08.26.
Lakcíme: Makó, Szilágyi D. u. 7.
A tag feladatai:
a) szavazati joggal részt vesz a Kuratórium ülésein,
b) az elnök akadályoztatása esetén a titkárral együtt, a titkár akadályoztatása esetén az elnökkel együtt rendelkezik az Alapítvány bankszámlája felett,
c) ellátja a Kuratórium által rábízott feladatokat.
6.) A Kuratóriumi tagokat az Alapító határozatlan időtartamra kéri fel, amely megbízatás csak indokolt esetben (Ptk. 74/C. § (6) bekezdés) vonható vissza. A Kuratórium elnöke, titkára és tagja indokolt esetben költségtérítésben részesülhetnek.
Nem jelölhető ki, illetve nem hozható létre olyan kezelő szerv (Kuratórium), amelyben az Alapító közvetlenül vagy közvetve az Alapítvány vagyonának felhasználására meghatározó befolyást gyakorolhat (Ptk. 74/C. § (3) bekezdés).
A közhasznú szervezet megszűnését követő két évig nem lehet az Alapítvány vezető tisztségviselője az a személy, aki olyan közhasznú szervezetnél töltött be - annak megszűnését megelőző két évben legalább egy évig – vezető tisztséget, amely az adózás rendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki. Az Alapító a tisztségviselők felkérésekor figyelembe veszi a Khszt. 8-9. §-ában foglalt összeférhetetlenségi szabályokat.
A vezető tisztségviselő, illetve az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.
7.) A Kuratórium feladatai:
a) közhasznúsági jelentés elfogadása
b) éves beszámoló elfogadása
c) az Alapítvány gazdálkodása fő irányainak meghatározása
d) az Alapítvány munkatervének meghatározása
e) döntés az Alapítvány vagyonának felhasználásáról
f) az Alapítvány szervezetének, működésének ellenőrzése
g) az Alapítvány vállalkozásai fő elveinek meghatározása, ellenőrzése.
8.) A Kuratórium dönt az Alapítvány vagyonát képező készpénz és más Alapítványi tulajdonban lévő eszközök Alapítványi célnak megfelelő felhasználásáról, támogatások odaítéléséről, pályázatok kiírásáról, elszámolások bekéréséről, csatlakozások elfogadásáról. A Kuratórium jogosult saját működési rendjének kialakítására.
9.) Az Alapítvány bankszámlája felett aláírási joggal a Kuratórium elnöke és a titkár együttesen rendelkezik, akik megfelelnek a Ptk. 74/C. § (3) bekezdésében foglaltaknak.
10.) A Kuratórium szükség szerint, de évente legalább négy alkalommal ülésezik. Évente egy alkalommal tájékoztatja az Alapítót az Alapítvány munkájáról, különös tekintettel az Alapítványi vagyon kezelésére és felhasználására.
11.) A Kuratórium üléseit az elnök hívja össze. A Kuratórium bármely tagjának írásban előterjesztett kérelmére az elnök 15 napon belül köteles a Kuratórium ülését összehívni.
Szabályszerűnek az összehívás akkor minősül, ha Kuratórium ülésére a meghívót a tagok az ülés időpontja előtt legalább 8 nappal írásban megkapják.
A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét, időpontját és a napirendi pontokat.
A Kuratórium üléseinek időpontjáról és napirendjéről a nyilvánosság tájékoztatása az Alapítvány honlapján történik, legalább 8 nappal az ülést megelőzően.
12.) A Kuratórium ülései nyilvánosak. A Kuratórium akkor határozatképes, ha a szabályszerűen összehívott ülésen a kuratóriumi tagok mindannyian jelen vannak.
A Kuratórium döntéseit nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozza. Az éves beszámolót és a közhasznúsági jelentést kétharmados többséggel hozott határozattal fogadja el.
Szavazategyenlőség esetén az érintett napirendre vonatkozóan meg kell ismételni a szavazást.
Ha a megismételt szavazás sem vezet eredményre, akkor a kérdést le kell venni a napirendről.
13.) A Kuratórium határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685. §. b) pont), élettársa (a továbbiakban együtt: hozzátartozó) a határozat alapján
a) kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy
b) bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt.
Nem minősül előnynek az Alapítvány cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.(Khszt. 8. § (1) bekezdés)
14.) A Kuratóriumi ülésekről minden esetben jegyzőkönyv készül, amelyből megállapítható a Kuratórium döntéseinek tartalma, időpontja és hatálya, illetve a döntést támogatók és ellenzők számaránya. A jegyzőkönyv tartalmazza az ülés helyét, idejét, a jelenlévő tagok, meghívott személyek és a jegyzőkönyvvezető nevét, a napirendet, a hozzászólásokat, az érdemi határozatokat és azok hatályát, az ülésen hozott határozatokat sorszámmal ellátva. A jegyzőkönyvet a Kuratóriumi ülés levezető elnöke és a jegyzőkönyv vezetője hitelesíti.
A Kuratórium által hozott döntések tartalmáról, időpontjáról és hatályáról illetve a döntést támogatók és ellenzők számarányáról a Kuratórium elnöke nyilvántartást vezet.
A határozatok nyilvántartását és a jegyzőkönyvet az Alapítvány iratai között kell megőrizni, folyamatos kezelését a titkár látja el.
15.) A Kuratórium döntéseit a döntés időpontját követő 8 napon belül igazolható módon, írásban kell közölni az érintettekkel. A Kuratórium döntéseinek nyilvánosságra hozatala az Alapítvány honlapján történik, a döntés meghozatalától számított 8 napon belül.
16.) Az Alapítvány működésével kapcsolatosan keletkezett iratokba az Alapítvány képviselőjével előzetesen egyeztetett időpontban az Alapítvány székhelyén az Alapítvány képviselőjének jelenlétében bárki betekinthet, arról saját költségére másolatot készíthet.
17.) A Kuratórium évente egyszer az Alapítvány honlapján nyilvánosságra hozza az Alapítvány szolgáltatásainak igénybevételi módját, a működés módját, a támogatási lehetőségeket, illetve azok mértékét és feltételeit, a működésről készült szakmai-pénzügyi beszámolót (közhasznúsági jelentést). Az Alapítvány által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetőek és igénybe vehetők.
18.) Az Alapítvány Kuratóriuma vagy annak tisztségviselője által a feladatkörének ellátása során harmadik személynek okozott kárért az Alapítvány felelős. A tisztségviselő az általa e minőségben az Alapítványnak okozott kárért a polgári jog általános szabályai szerint felel.
19.) Az alapítók rögzítik hogy az alapítvány várható éves bevétele az alapítás évében nem haladja meg az ötmillió forintot, ezért nem hoznak létre felügyelő szervet.
VI. AZ ALAPÍTVÁNY MEGSZŰNÉSE
1.) Az Alapítvány megszűnése esetére a Ptk. 74/E. §-ában foglaltak az irányadók.
2.) Az Alapítvány megszűnése esetén az Alapítvány rendelkezésére álló vagyonából biztosítani kell - az Alapítvány által vállalt kötelezettségek teljesítése után -, hogy a megkezdett Alapítványi célkitűzések befejezhetők legyenek.
3.) A fennmaradó vagyon más hasonló célú Alapítvány tulajdonába kerül az Alapító rendelkezése szerint.
VII. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
1.) Az Alapítvány jogi személy, mely a bírósági nyilvántartásba vétellel jön létre. Az Alapítványt a Csongrád Megyei Bíróság veszi nyilvántartásba.
2.) A nyilvántartásba vétel után az alapító az Alapítványt nem vonhatja vissza. Az alapító az alapító okiratot indokolt esetben az Alapítvány nevének, céljának és vagyonának sérelme nélkül módosíthatja.
3.) Az Alapítvány tevékenységét a nyilvántartásba vételről szóló határozat jogerőre emelkedése napján kezdheti meg.
A jelen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Magyar Köztársaság Polgári Törvénykönyvéről szóló 1959. évi IV. tv. és a közhasznú szervezetekről szóló 1997. évi CLVI. tv. az irányadó.
Jelen alapító okiratot, mint akaratommal mindenben megegyezőt jóváhagyólag írtam alá.
Makó, 2011. június 16.
Kádárné Varga Szabina Klára
Alapító
Készítettem és ellenjegyzem az Alapítvány székhelyén, Makón, 2011. június 16-án